معاون سیاستگذاری و توسعه مطرح کرد
مهدی الیاسی در نشست خبری همایش ملی هوش مصنوعی و هوشمندسازی صنعتی گفت: این همایش، فرصتی برای بههمرسانی شرکتهای دانشبنیان و شناسایی نیازهای واحدهای صنعتی بالغ به عنوان طرف تقاضا است و امید آن میرود که این همایش، مقدمهای برای نفوذ گستردهتر هوشمندسازی در صنایع ایران باشد.
به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، نشست خبری همایش ملی هوش مصنوعی و هوشمندسازی صنعتی امروز 14 بهمنماه برگزار شد.
مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و توسعه، در این نشست به رویکرد معاونت علمی در تعامل با بنگاههای بزرگ اقتصادی پرداخت و گفت: تمرکز معاونت در یک دهه گذشته (1390تا 1400) بر شکلدهی زیستبوم دانشبنیان و افزایش و ارتقا شرکتهای دانشبنیان معطوف بود و در نتیجه تلاشهای یک دهه گذشته، امروز این زیستبوم دربردانده بیش از ده هزار شرکت دانشبنیان است که البته تنها ده درصد آن را شرکتهای بزرگ تشکیل میدهند. از این رو، نیازمند حضور بنگاههای بزرگ کشور هستیم.
وی ادامه داد: از سال 1401 که قانون جهش تولید دانشبنیان تصویب شد، پیوند بین بازیگران دانشبنیان و شرکتها و بنگاههای بزرگ اولویت یافت تا طی آن، بنگاههای بزرگ، محور و پیشران نوآوری در صنعت خودشان شوند.
به گفته الیاسی، تاکید معاونت علمی در این بحث، ناظر به دو بخش تحقیق و توسعه و سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ در شرکتهای دانشبنیان است که به شکلگیری این شبکه کمک میکند.
به گفته وی در قانون جهش اقتصاد دانشبنیان ابزارهایی برای این مهم تعریف شده است؛ یکی از ابزارها ماده 11 یا همان قانون اعتبار مالیاتی است. الیاسی در این رابطه تصریح کرد: ما بر مبنای ماده 11 قانون جهش، شبکهای را تحت عنوان مدیران تحقیق و توسعه و نوآوری کشور راهاندازی کردیم و تقریبا 200 بنگاه بزرگ کشور، تعداد زیادی از معاونین تحقیق و توسعه شرکتها، معاونین سرمایهگذاری، شتابدهندهها و اجتماعی از فعالان نوآوری اعم از دانشبنیان و غیر دانشبنیان را گردهم آوردهایم و تا کنون دو جلسه از این مجمع برگزار شده است؛ محور این دو جلسه جهتگیریهای سیاستگذاری، تسهیل قانون جهش تولید دانشبنیان و تسهیل سرمایهگذاری بود اما بر آن شدیم تا در سومین جلسه این شبکه، موضوعات فناورانه را هم کلید بزنیم و این مهم انگیزهای شد تا سومین جلسه شبکه مدیران تحقیق و توسعه و نوآوری و همایش ملی هوش مصنوعی و هوشمندسازی صنعتی را با هم برگزار کنیم.
معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی ادامه داد: هوش مصنوعی و هوشمندسازی صنعتی بهعنوان یکی از مگاترندهای جهانی، تأثیرات قابلتوجهی بر آینده جهان خواهد داشت و کشورهای مختلف تلاش میکنند اقدامات مؤثری در این راستا انجام دهند. ایران نیز با توجه به سیاستهای علم و فناوری بهعنوان یکی از راهبردهای اصلی، توسعه هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده است و باید برای بهرهگیری از ظرفیتهای این فناوری و همراهی با پیشرفیتهای روز دنیا همه ظرفیتها و داشتههای کشور را برای این موضوع به کار گرفت.
به گفته او، معاونت علمی سه رویکرد مکمل را در بحث هوش مصنوعی دنبال میکند؛ نخست تلاش برای کاهش شکاف و خلاءهایی که در زیرساختهای ملی پردازشی داریم. دوم، بالا بردن ظرفیت دانشی و فنی خصوصا در نسل جدید و سوم، نفوذ هوش مصنوعی در بخشهای مختلف اقتصاد است که این بخش با اهداف همایش ملی هوش مصنوعی و هوشمندسازی صنعتی گره میخورد.
الیاسی در پایان خاطر نشان کرد: هوش مصنوعی تحولات عظیمی را در دنیای امروز رقم زدهاست اما با این حال، کاربردی سازی هوش مصنوعی در اقتصاد موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شدهاست این در حالی است که ما در کشور از ظرفیت دانشی قابل قبولی در این زمینه برخوردار هستیم و اینجا است که پیوند بین دانشبنیانها و بنگاههای بزرگ موضوعیت پیدا میکند و امیدوارم این همایش، فرصتی برای بههمرسانی شرکتهای دانشبنیان و شناسایی نیازهای واحدهای صنعتی بالغ به عنوان طرف تقاضا و بازار هدف این فناوری نوظهور باشد. همچنین، نفوذ گستردهتر هوشمندسازی در صنایع ایران از دیگر اهداف ما در این همایش است و امید آن میرود که در سالهای آینده کشورمان به یکی از پیشروان این حوزه تبدیل شود.
گفتنی است همایش ملی هوش مصنوعی و هوشمندسازی صنایع، به همت صندوق پژوهش و فناوری اقتصاد دیجیتال و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، شبکه مدیران تحقیق و توسعه و نوآوری 28 بهمنماه در مرکز همایشهای بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار میشود.
این همایش با تمرکز بر معرفی پروژههای موفق، بررسی ظرفیتهای راهبردی و بههمرسانی عرضه و تقاضای فناوری، بستری برای توسعه و بهکارگیری هوش مصنوعی در صنایع بالغ در چهار حوزه انرژی (نفت، گاز، پتروشیمی و برق)، فینتک و بانکداری، فولاد و صنایع معدنی و تلکام ایجاد میکند. همچنین، برگزاری پنلهای تخصصی، ارائه فضای نمایشگاهی به شرکتهای دانشبنیان و فناور و حضور در جلسات مذاکره B2B از دیگر برنامههای این رویداد است.