یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 17:52:18

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران

همایش ملی پیشگیری از خودکشی شهریور 1403 برگزار می شود
همایش ملی پیشگیری از خودکشی شهریور 1403 برگزار می شود

همایش ملی پیشگیری از خودکشی، شهریور سال 1403 در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عبدالرضا پازوکی در نشست برگزاری همایش ملی پیشگیری از خودکشی با اشاره به آیه 32 سوره مائده درخصوص اهمیت نجات جان انسان‌ها عنوان کرد: براساس توصیه‌های الهی، بحث نجات انسان و پیشگیری از خودکشی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی که وظایف درمان و بهداشت را برعهده دارند، یک تکلیف است.

وی افزود: خوشبختانه با وجود تمام سیاه نمایی رسانه‌های معاند میزان خودکشی در ایران پایین تر از میانگین جهانی است، براساس آمارهای جهانی میانگین خودکشی در دنیا 11 در 100 هزار است و در ایران 6.8 در 100هزار است، با این وجود حتی یک مورد خودکشی نیز در ایران به عنوان یک کشور مسلمان زیاد است.

پازوکی با اشاره به آمار خودکشی در کشورهای اسکاندیناوری به دلیل جغرافیایی محیطی و کم بودن نور در این کشورها ادامه داد: این نشست مقدمات اجرایی برای تحقق کارهای علمی در همایش ملی پیشگیری از خودکشی در شهریور ماه سال 1403 است تا برای پیشگیری از خودکشی که تبعات زیادی برای خانواده و جامعه دارد، اقدام موثری صورت پذیرد.

30 نهاد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مسئول هستند

در ادامه این نشست غلام عباس ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور به تشریح سیاست‌های دادستانی کل کشور پرداخت و گفت: دستگاه قضایی براساس قانون اساسی وظیفه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کنار مسئولیت رسیدگی به جرائم است، با این وجود پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یک اقدام بین بخشی است زیرا علت بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در اختیار قوه قضائیه نیست.

وی با اشاره به اینکه در قانون برنامه ششم توسعه، پنج مورد از آسیب‌های اجتماعی از جمله حاشیه نشینی، اعتیاد، بیکاری و ... تاکید شده تا آمار این آسیب‌ها 25درصد کاهش یابد، افزود: براین‌اساس مولفه‌های اقتصادی و معیشت در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیر مهمی دارد و به نوعی 30 نهاد در این زمینه مسئول هستند.

ترکی ادامه داد: با وجود اینکه آمار خودکشی در ایران پایین تر از آمار میانگین جهانی است ولی در مقایسه با آمارهای سال‌های گذشته باید اقدامات پیشگیرانه تری لحاظ کرد، براین اساس پیشنهاد می‌شود سند ملی خودکشی نیز مرود ارزیابی و به روزرسانی قرار گیرد.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور در ادامه به تشریح آمارهای مرتبط با حوزه خودکشی در کشور براساس سن جمعیتی و میزان مداخلات فوری و ضروری پرداخت.

خودکشی در ایران تعقیب کیفری ندارد

در ادامه این نشست محمد حسین صادقی مدیر کل پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادستانی کل کشور نیز با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی پیشگیری با استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها و انجمن‌های علمی عنوان کرد: دادستانی در حوزه آسیب‌های اجتماعی مداخله جدی داشته و یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب نیز آسیب‌های اجتماعی است که براین اساس این موضوع برای همه ما یک تلکیف مهم است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه ایران در زمینه آمار خودکشی مطلوب است ولی نمی‌تواند ما را از تلاش باز دارد، ادامه داد: براساس آموزه‌های دینی و قرآنی حتی یک مورد خودکشی نیز در کشور نباید رخ دهد. با این وجود جرم خودکشی در ایران تعقیب کیفری ندارد ولی در برخی کشورها وجود دارد.

صادقی با اشاره به رویکرد قوانین جزائی در تعریف حبس با درجات متعدد برای افرادی که ارتکاب خودکشی را ترغیب می‌کنند، گفت: بازتاب‌های رسانه‌ای در افزایش خودکشی تاثیر دارد، براین اساس ترویج آموزش در حوزه بسیار ضروری است.

برای پیشگری از خودکشی باید تقسیم کار ملی انجام شود

در ادامه این نشست حمید یعقوبی رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی با تشریح اهداف همایش ملی پیشگیری از خودکشی عنوان کرد: یکی از اهداف این همایش تهیه یک نقشه بومی برای پیشگیری از خودکشی با استفاده از تجارب جهانی است، همچین باید دلایل خودکشی در ایران بیشتر شناسایی شود و این همایش می‌تواند این مسئله را فراهم کند.

وی با اشاره به مقایسه آمار جدید خودکشی در ایران با سال‌های گذشته بر ضرورت تقویت پیشگری از خودکشی تاکید کرد و گفت: براین اساس باید یک تقسیم کار ملی صورت پذیرد و در این زمینه صداو سیما و حوزه علمیه به همراه سازمان تبلیغات اسلامی نیز ورود کنند.

ضرورت اجرای کامل سند ملی خودکشی

در ادامه این نشست حمید پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت و ضرورت برگزاری همایش ملی پیشگیری از خودکشی به تشریح اهداف و بخش‌های این همایش پرداخت و گفت: آمار خودکشی در آمریکا بالاتر از میانگین جهانی و 14.4 در 100هزار نفر است و با وجود اینکه آمار خودکشی در ایران پایین تر از آمار میانگین جهانی است، دانشگاه علوم پزشکی ایران برای کاهش مقدار شیب این آمار در تلاش است که یکی از این اقدامات برگزاری همایش ملی پیشگیری از خودکشی در شهریور ماه 1403 است.

وی با اشاره به اینکه خودکشی در 23 کشور دنیا جرم است به ضرورت اجرای کامل سند ملی خودکشی که از سال 1400 ابلاغ شده است، تاکید کرد.

گفتنی است، همایش ملی پیشگیری از خودکشی 25 و 26 شهریور 1403 در سالن همایش‌های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست