شنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۳ - 13:13:33

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اولین کنگره ملی طب ایرانی عنوان کرد

تاکید بر صیانت و حراست از میراث طب ایرانی
تاکید بر صیانت و حراست از میراث طب ایرانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کنگره ملی طب ایرانی را عامل بازگشایی فصول جدید در بازتبیین و بازشناسی و اعمال نگاه ترویجی در طب ایرانی دانست.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از وبدا، دکتر علیرضا زالی، در اولین کنگره ملی طب ایرانی، این طب را مبتنی بر مبانی، فلسفه، تجربه و زیست دانست و بیان کرد: بر ‌خلاف تمام مدل‌های جدید طب، طب ایرانی برای «کل» فارغ از جزء حیثیت قائل است، عناصر شش ‌گانه نیز تعامل ژنتیک و محیط زیست را بیان می‌ کند.

وی با اشاره به مفاهیم فلسفه علم، گفت: زمانی بیان می‌شد آن‌ چیزی که بشر به‌ عنوان علم می‌ پذیرد، استنتاجی از خرد ناب و نگاهی جهانی است، طب ایرانی از همان ابتدا مبتنی بر علم بود.

دکتر زالی با بیان اینکه بر اساس مستندات، طب ایرانی قدیمی ‌ترین طب در جهان است، اظهار کرد: 5 هزار سال بعد از طب ایرانی، طب مصری و 7500 سال بعد از طب ایرانی طب یونانی شکل گرفت، بنابراین قدمت طب ایرانی 7500 تا 10 هزار سال برآورد می‌شود.

وی با اشاره به تأسیس اولین دانشگاه آموزشی جهان به ‌نام جندی ‌شاپور در زمان شاپور اول و تکمیل آن در زمان شاپور دوم، عنوان کرد: این دانشگاه 5 هزار دانشجوی بین ‌المللی داشت و در آن زمان ایران محل پذیرش نخبگان مهاجر بود. لفظ بیمارستان نیز از همان زمان مطرح شد، بیمار به ‌معنای دردمند و ستان به ‌معنای محلی فیزیکی بود.

دکتر زالی در ادامه با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی از سال 2002 طب سنتی و مکمل را وارد نظام رایج بهداشت جهانی کرد، افزود: استراتژی 10ساله سازمان بهداشت جهانی برای ادغام طب سنتی در روش‌های مدرن هر کشور، سال گذشته به پایان رسید و 10ساله دوم این برنامه از سال 2025 کلید می‌خورد.

وی خواستار ورود فعالان حوزه طب ایرانی و مکمل به دور دوم این استراتژی شد و گفت: ضروری است فعالان طب ایرانی در نسخه یازدهم ICD (طبقه‌بندی بین ‌المللی بیماری‌‌ها) سازمان بهداشت جهانی به معرفی طب ایرانی بپردازند و آن را مندرج کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه از 194 کشور دنیا، 113 کشور طب بومی خود را به‌ صورت رسمی وارد نظام سلامت کرده‌اند، عنوان کرد: نباید این ظرفیت در کشور نادیده گرفته شود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ایران 8 هزار گونه گیاهی وجود دارد که 2 هزار و 300 گونه آن قابلیت مصرف در حوزه دارودرمانی دارند و 1800 گونه آن در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اساس طب ایرانی بر مبنای پیشگیری، ارتقای سلامت، حفظ صحت، بالابردن سطوح تندرستی و استفاده از ظرفیت طب ایرانی برای الگوی زندگی است؛ اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فاز اول ادغام استفاده از ظرفیت طب ایرانی را در نظام مراقبت‌های اولیه در غالب بخشنامه ابلاغ کرده که در حال انجام است.

دکتر زالی افزود: طب ایرانی در حوزه بیمارستانی قرار است به صورت تلفیقی با طب مدرن استفاده شود مثلا در برخی از بیمارستان‌ها بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند برای به حداقل رساندن عوارض شیمیایی و افزایش تاب آوری بیماران، همکاران طب ایرانی در کنار متخصصین انکولوژی قرار می‌گیرند و اینکار را انجام می‌دهند. همچنین درمانگاه‌های وابسته به طب ایرانی در حال حاضر در سه بیمارستان‌ دانشگاهی مستقر شدند که همزمان یک متخصص طب ایرانی و یک متخصص طب مدرن توامان بیماران را معاینه می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی طب تسکینی انجام می‌شود؛ در حوزه طب تسکینی نیز نقش اطباء ایرانی بسیار پررنگ است و خدمات موثری در راستای بالا بردن عزت نفس، سطح ایمنی و افزایش نشاط پذیری بیماران و کاهش عوارض درمان‌های پیچیده بیماری انجام می‌دهند.

دکتر زالی با اشاره به اهمیت تغذیه در طب ایرانی افزود: قرار است در جهت استفاده از غذا‌های فراسودمند حرکت کنیم که علاوه بر ماهیت غذایی، ماهیت شبه دارویی دارند و موجب کاهش مصرف دارو خواهند شد.

دکتر زالی برگزاری این کنگره را عامل بازگشایی فصول جدید در بازتبیین و بازشناسی و اعمال نگاه ترویجی در طب ایرانی دانست و با اشاره به ضرورت ویرایش و متناسب ‌سازی طب ایرانی با جامعه امروز برای بهره ‌گیری از این طب در درمان، تشخیص و پیشگیری، اظهار کرد: برای بهره‌ مندی از اصالت طب ایرانی باید برای بازشناسی طب ایرانی با نگاهی عمیق‌ تر اقدام شود.

امتیازدهی به خبر
اشتراک گذاری
سروش ایتا لینکدین فیسبوک توییتر واتس‌اپ تلگرام گوگل پلاس
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهشگر نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
جهت دریافت کد تازه، کلیک کنید
ترجمه البرز
اینجا محل تبلیغات شماست