رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه بخش آموزش اساتید باید مورد توجه بیشتر دانشگاهها قرار بگیرد، گفت: جریان سرآمدی آموزشی در فضای دانشگاه باید به سایر بخشهای جریان مدیریت و سیاستگذاری دانشگاه از جمله آئیننامه ارتقا یابد.
به گزارش پایگاه خبری پژوهشگر نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی در دومین اجلاس سرآمدی آموزشی دانشگاهها در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، به تشریح سجایای اخلاقی رئیس جمهور شهید اشاره کرد و گفت: ما در دوره مختلف ریاست جمهوریهای متفاوتی داشتیم؛ اما در دولت سیزدهم یعنی دولت سیزدهم رئیس جمهوری داشتیم از جهات مختلف آموزههای فراوانی را در حوزه حکمرانی در جوامع داشت.
وی در ادامه تصریح کرد: قطعا هیچ کس از نقد بر عملکرد خود مصون نیست، بجز معصومین هیچ کسی بی خطا نیست. اما اینکه در شرایطی باشیم که بتوانیم طراز مسولیت را ارتقا بدهد توفیقی است که خدا نصیب شهید جمهور رئیسی کرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها تاکید کرد: ما در این دوره توفیقات فراوانی در وزارت علوم شاهد هستیم که توجه به سرآمدان آموزشی یکی از این موارد است.
رستمی یادآور شد: با تغییر دانشگاهها از آموزش محور به پژوهش محور و همچین سایر مقولهها، کمترین توجهی به مقوله آموزش که پرکاربردترین بخشهای دانشگاه است صورت گرفت. بر این اساس حمایتها و تشویقها برای سوق دادن به سمت پژوهش بود و به رسالت اصلی استاد که آموزش است بیتوجهی صورت گرفته بود.
این مقام مسئول مقوله تربیت دانشجو، کارشناس و انسان طراز را جز مسئولیتهای مهم اساتید دانست و گفت: توجه به نقشهای مهم اساتید دانشگاهها موجب غفلت این نقش شده است و بیشتر توجهات بر آئیننامهها بر پژوهش تکیه دارد. بنابراین بازنگری آئیننامه ارتقا موجب توجه به بخشهای کمتر توجه شده اعضای هیئت علمی است چون جریان تربیت دانشجو در فضای آموزش صورت میگیرد حتی جریان پژوهش بخشی از فرآیند تربیتی و آموزشی استاد بود.
رستمی خاطرنشان کرد: باید لازمه تربیت دانشجو و طراحی جریان آموزش و تربیت بخشی از وظیفه استاد در دانشگاه باشد. این در حالی است که مهارت معلمی جز سرفصلهای معلمی در دانشگاه نیست و قرار بود این امر در دانشگاه فرهنگیان و تربیت مدرس صورت بگیرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: باید به بخش آموزش اساتید توجه کنیم تا بتوانند دانشجوی محقق، متعهد که دانش را بر ثروت ترجیج میدهند تربیت کنند. همچنین جریان سرآمدی آموزشی در فضای دانشگاه باید به سایر بخشهای جریان مدیریت و سیاستگذاری دانشگاه از جمله آئیننامه ارتقا ارتقا یابد.